Lean

Lean, waar komt het vandaan?

10 januari 2023

Misschien heb je het wel eens gehoord van Lean werken, via een vriend, familie, collega of gezien op de achterkant van een vrachtwagen die met groene sticker met Lean and Green erop.

Lean, spreek je uit als ‘’Lien’’ En nee... Lean heeft niets met Wieteke van Dort die we al 40 jaar als Tante Lien kennen. 😉

Letterlijk vertaald betekent Lean, slank of fit. Veel van de belangrijkste principes van lean zijn gebaseerd op gezond verstand.

*Een proces is een serie van activiteiten of handelingen die in een bepaalde volgorde verloopt, door meerdere personen wordt uitgevoerd en die tot een vooraf bedoeld resultaat moet leiden.

Met name verwijder je de verspillingen die in de ogen van de klant of jouw organisatie geen waarde toevoegen en dus jouw klant ook niet voor wilt betalen!

Lean is een methode om de klantwaarde te vergroten en verspillingen in processen te verminderen. Wat je hiermee wilt bereiken is flow.

‘’Flow’’

Flow betekent dat bij het produceren van een product (of dienst) er geen opstoppingen zijn in het proces.

Bijvoorbeeld dat iemand moet wachten of dat er een te grote tussenvoorraad wordt gecreëerd.

Deze twee zijn een goed voorbeeld van verspillingen waar er in totaal acht van zijn.

Verspillingen kan je met behulp van een 5S sessie verwijderen door alle zaken aan te wijzen die je moet schoonmaken, opruimen of weggooien.

Met behulp van een nieuwe standaard werkwijze zorg je er vervolgens voor dat de werkplek niet binnen de kortste keren er weer op dezelfde manier bij ligt.


Geschiedenis van lean

De term Lean werd voor het eerst gebruikt in het boek ‘’ The Machine That Changed The World’’ van de schrijvers Jim Womack & Dan Jones.

Hoewel de term lean pas in 1988 voor het eerst betekenis kreeg, begon het gedachtegoed waarop lean werken gebaseerd is rond de industriële revolutie.


Lean en de Industriële Revolutie

De (tweede) industriële revolutie liep van de tweede helft van de 19e eeuw tot de Eerste Wereldoorlog. (1870 - 1910).

Deze revolutie staat bekend om zijn massaproductie wat men voor elkaar kreeg door standaardisatie en efficiënte processen.


Standaardisatie - Taylor

Frederick Winslow Taylor, de vader van de wetenschappelijk management, introduceerde wat men nu noemt standaardisatie en de toepassing van best practices.

Taylor was een Amerikaans werktuigbouwkundig ingenieur die bijdroeg aan de theorie van de werkplaatsorganisatie die als wetenschappelijke bedrijfsvoering (ook wel taylorisme genoemd) bekend zou worden.

In zijn Principles of Scientific Management (1911) adviseerde Taylor:

"Zodra een medewerker komt met een verbeteringsvoorstel, zou het beleid van moeten zijn om de voorgestelde nieuwe werkwijze goed te bestuderen en indien noodzakelijk een aantal experimenten te doen om de voor- en nadelen ten opzichte van de huidige werkwijze boven tafel te krijgen. Als blijkt dat de nieuwe methode beter is dan de oude werkwijze, dan zou dit de nieuwe standaard moeten worden voor de gehele organisatie."


Lopende band - Ford

De bekende Amerikaanse autoproducent Henry Ford hield zich ook bezig met de principes van Lean.

Ford ontwikkelde in 1914 als eerste een lopende band voor de productie van auto’s om de prestaties van arbeiders te verbeteren.

De montage van de T-Ford werd door zijn lopende band, gereduceerd van twaalf uur naar drie uur.

Dit betekende uiteindelijk dat er elke 90 minuten een nieuwe auto van de lijn kwam.

Het resultaat was: continu hogere kwaliteit, hogere lonen en een steeds goedkoper eindproduct.

Ford schreef in 1922 in zijn boek ‘My Life and Work’ al over verspilling:

‘Volgens mij is de gemiddelde boer maar 5% van zijn tijd effectief bezig. Niet alleen doet hij alles met de hand, maar ook denkt hij niet na over een meer logische inrichting van het werk. Een boer kan rustig 20 keer een wankele ladder gebruiken. Hij kan extra werk alleen maar doen door extra personeel in te huren. Hij ziet geld besteed aan verbeteringen alleen maar als kosten...
Het is een verspilling van beweging en tijd, waardoor de landbouwprijzen hoog zijn en de winsten laag.’


Toyota Productie Systeem - Toyoda

Sakichi Toyoda (vader van Kiichiro Toyoda, de oprichter van het huidige Toyota) ontwierp in 1924 een automatisch weefgetouw met ingebouwde kwaliteitscontrole. De machine stopte bij een draadbreuk.

Dit principe heet ‘jidoka’. Dat betekent dat productie automatisch stopt wanneer zich een fout voordoet. Dit principe wordt bij het inrichten van procesoptimalisering nog vaak toegepast.

De meeste nu nog gebruikte Lean principes worden teruggevonden bij Toyota. Hier wordt gewerkt volgens het Toyota Production System (TPS). Dit is een manier van werken die de organisatie in staat stelt Just in Time (JIT) te leveren.


Lean - Womack & Jones

De onderzoekers James Womack en Daniel Jones deden in de jaren 90 een onderzoek naar Amerikaanse en Japanse autofabrikanten.

Zij hebben het onderzoek bij de autofabrikant Toyota uit de masterscriptie van John Krafcik, die het begrip “Lean” voor de eerste keer noemde, voortgezet.

Uit dit onderzoek is Toyota naar voren gekomen als het bedrijf met de ideale bedrijfscultuur en- structuur.

Na een bezoek aan de Toyota-fabrieken bedachten zij in 1996 de term Lean. Over deze methodiek hebben ze diverse boeken geschreven, waaronder het beroemde boek ‘Lean thinking’

In dit boek leggen zij uit wat het bijzondere is aan de Toyota productie- methode aan de hand van de vijf principes.

Bepaal de klantwaarde, analyseer de waardestroom, flow, pull en perfectie.

Vragen?

Neem contact op!

hallo@verbeterbas.nl

HANDIGE LINKS

Aanpak

Coaching

Procesbegeleiding

Over Bas

Contact

hallo@verbeterbas.nl

Interesse in samenwerken?

Wil jij ook van brandweerlieden echte VerbeterBazen maken?

Vul dan onderstaand contactformulier in:

© Copyright VerbeterBas, Development Kickstarters 2022